maanantai 23. huhtikuuta 2018

Vaatevallankumous on taas täällä!

Tänään alkoi vuosittain vietettävä Vaatevallankumous-viikko, jolloin kuluttajat kysyvät valmistajilta sosiaalisessa mediassa #whomademyclothes - kuka teki vaatteeni? Kampanjalla pyritään arvoketjun läpinäkyvyyden edistämiseen eettiset ja ekologiset ulottuvuudet huomioonottaen. Ostajat haluavat tietää minkälaisissa oloissa vaatteemme syntyvät ja niiden tuottajilla on mahdollisuus vastata kuluttajien kysymyksiin.


Vaatevallankumous sai alkunsa kun Bangladeshissa sijaitseva tekstiilitehdas Rana Plaza sortui 24.4.2013 surmaten yli 1100 ja haavoittaen yli 2500 työntekijää. 
Tapaus toi päivänvaloon vaateteollisuuden epäeettiset työolot- työntekijät olivat panneet merkille rakennuksen sortumista enteilevät lohkeamat rakenteissa, mutta heidät pakotettiin tehtaanomistajien toimesta siitä huolimatta töihin tilausten viivästymisen pelossa. Länsimaisen kuluttajan tietoisuuden on saavuttanut sittemmin myös alan epäinhimilliset työajat, elämiseen riittämätön palkka, sekä työntekijöihin kohdistuva henkinen ja fyysinen väkivalta.


Pikamuotia tehdään aina jonkun kustannuksella. Halpamuotiketjun hinnat ovat halpoja syystä. Liian harvoin pysähdymme kuitenkin miettimään mikä taho niistä on joutunut maksamaan. Vaatevallankumoukseen osallistuminen on oiva tapa pyrkiä jäljittämään vaatteen valmistusprosessia ja vaatimaan tätä kautta parempia oikeuksia vaatteemme valmistaville työntekijöille ja ympäristöllemme. 



Kampanjaan osallistuu vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa vaatien vaateteollisuudelta läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Kampanjaan voi osallistua pukemalla vaatteen nurinpäin, ottamalla siitä kuvan ja lähettämällä sen sosiaalisessa mediassa valmistajalle käyttäen aihetunnistinta #whomademyclothes.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Oletko muovitietoinen?

Mikromuovin kulkeutuminen vesistöihin ja siitä aiheutuvat ongelmat ovat puhuttaneet viime aikoina mediassa ahkerasti.  Aiemmin on uutisoit...